T-Shirt


T – t-shirt


T-shirt, czyli po prostu koszulka, to część garderoby, którą posiada chyba każdy i to w wielu wzorach i kolorach; jest po prostu podstawą garderoby. Koszulka, zazwyczaj bawełniana, z krótkim rękawkiem i bez guzików – dziś oczywista, kiedyś bardzo kontrowersyjna. Ma bogatą i ciekawą historię.



Co to jest T-shirt?

Narodziny podkoszulka wiążą się z naprawdę sporą przemianą kulturową. Jeszcze w XIX wieku było to ubranie uznawane za bieliznę i skrzętnie ukrywane pod kolejnymi warstwami. Firma Cooper Underwood Company zareklamowała swój nowy wyrób, czyli koszulkę “Bez agrafek. Bez guzików. Bez igieł. Bez nici.” jako idealną dla kawalerów. W 1905 roku do przedsiębiorstwa zgłosiła się amerykańska marynarka wojenna. Bawełniane podkoszulki, które dodatkowo otrzymały ściągacze, wydawały się idealne dla niewprawionych w szyciu marynarzy i szybko zaczęły zdobywać popularność.



Jak powstała nazwa T-shirt?

Siły zbrojne USA miały jeszcze jeden istotny wkład w modę na T-shirty męskie: żołnierze wojsk lądowych walczyli w nich podczas I wojny światowej, po czym oczywiście zabrali je ze sobą do domów. Podkoszulek zaczął być postrzegany jako ubiór wyróżniający młodą elitę i używany do uprawiania sportu. Podczas II wojny światowej T-shirt znów pojawił się na froncie. W 1942 roku w zakłady Hanes i Union Underwear wyprodukowały dla US Navy model T. Type Shift i to być może od niego wzięła się nazwa koszulki. Wkrótce Marlon Brando uwodził na ekranie w filmie “Tramwaj zwany pożądaniem” ubrany w biały T-shirt męski. Od tej pory sprzedaż podkoszulek poszła lawinowo.



Co wpłynęło na popularność T-shirtów?

T-shirt podbił świat. Stał się nie tylko praktycznym ubraniem, ale i powierzchnią, za pomocą której możemy zamanifestować poglądy polityczne, uwielbienie dla kapeli muzycznej, swój aktualny nastrój. Wiele firm oferuje opcję nadruku według własnego pomysłu. Chyba żaden inny ciuch nie daje tak wielkich możliwości w wyrażaniu siebie.

pixel