Prêt-à-porter


P – prêt-à-porter


Prêt-à-porter to francuskie określenie oznaczające dosłownie „gotowe do noszenia”. Po raz pierwszy zostało użyte w 1949 roku i oznaczało ubrania szyte seryjnie, łatwo dostępne, a nie na wcześniejsze zamówienie u krawca. Jest przeciwieństwem haute couture, czyli „wysokiego krawiectwa”.


Co to jest prêt-à-porter?

Istotą prêt-à-porter są ubrania zgodne z panującymi trendami, tworzone przez najlepszych projektantów na o wiele większą skalę niż haute couture. Jeszcze do wczesnych lat 50. uważano, że przeciętna, niezbyt majętna Francuzka powinna umieć szyć, więc specjalistyczne usługi krawieckie nie były powszechne.
Rewolucję w modzie rozpoczął Jacques Fath, którego projekty bardzo przypadły do gustu młodszej klienteli. Na kolejne ubrania prêt-à-porter nie trzeba było długo czekać. W 1954 roku powstała pierwsza luksusowa kolekcja autorstwa Givenchy, a w latach 60. niesamowity sukces odnotował Yves Saint Laurent.


Luksus dla każdego

Modne, dobre jakościowo i porządnie uszyte ubranie od znanego projektanta przestało być dostępne tylko dla najbardziej majętnych. Bardzo szybko prêt-à-porter zyskało takie znaczenie, że większość paryskich couturierów zaczęła wypuszczać gotowe do noszenia kolekcje równolegle z haute couture.
Granice pomiędzy obydwoma rodzajami krawiectwa powoli ulegały zatarciu; obecnie haute couture nie wyróżnia się już niczym szczególnym od tego, co widzimy na modelach prezentujących prêt-à-porter. Jednym z dzisiejszych najpopularniejszych projektantów prêt-à-porter, nazywanym wręcz nowym Yves Saint Laurentem, jest Calvin Klein, który zrewolucjonizował męską bieliznę. Tworzy on wygodne, proste, sportowe, ale zarazem eleganckie ubrania w stonowanych kolorach i stylistyce unisex.

pixel